Jedzmy kiełki - na zdrowie!

Kiełki i ich rola w zdrowej diecie

Sięganie po kiełki to najłatwiejszy sposób na urozmaicenie swej diety oraz na zwiększenie wartości odżywczej codziennych posiłków. Kiełki to smaczny i zdrowy dodatek, którym z pewnością warto się mocniej zainteresować. Co warto wiedzieć na temat kiełków oraz ich wartości odżywczej?

Kiełki możemy wyhodować samodzielnie (-> nasiona na kiełki bio), możemy też kupić w sklepie kiełki gotowe do spożycia. Wybór jest coraz szerszy, zatem możliwości wykorzystania tych darów natury w menu stają są coraz większe. Kiełki, bez względu na to, jaki ich rodzaj wybierzemy, pomogą nam zadbać o zdrowie oraz o dobrą formę. Dlaczego warto po nie sięgać? Bo te niepozorne nasionka są cennym źródłem wielu ważnych dla naszego zdrowia witamin oraz minerałów. Świeże kiełki mogą nam jednocześnie dostarczyć wielu innych, bardzo ważnych dla zdrowia substancji, takich jak białko czy fitozwiązków, dzięki którym utrzymanie dobrej formy staje się łatwiejszym zadaniem.

Jakie kiełki warto włączyć do swego menu? Sporo zależy tu od naszych potrzeb. Dla kobiet w ciąży cennym wsparciem mogą się okazać kiełki lucerny, które są cennym źródłem witamin z grupy B oraz takich minerałów, jak wapń, fosfor oraz żelazo. Kiełki brokuła mogą okazać się ważnym składnikiem w menu tych osób, które chcą zapewnić sobie maksymalną ochronę przed rozwojem chorób nowotworowych, z kolei kiełki ciecierzycy mogą pomóc tym, którzy chcą sobie ułatwić odchudzanie. Miłośnicy pikantnych smaków docenią tak ciekawy dodatek do wielu potraw, jakimi są kiełki kapusty, natomiast osoby pragnące oczyścić organizm ze szkodliwych toksyn mogą skorzystać z niezwykłej mocy kiełków rzeżuchy.

hodowla kiełków

TOP 10: po jakie kiełki warto sięgać?

Świeże kiełki są źródłem cennych dla naszego organizmu witamin oraz minerałów, nic więc dziwnego, że w zdrowej diecie zajmują one coraz ważniejsze miejsce. Jakie kiełki zasługują na szczególne wyróżnienie? Oto 10 gatunków kiełków, po które warto sięgać regularnie.

TOP: Kiełki koniczyny

Dla układu nerwowego oraz dla przewodu pokarmowego ten rodzaj kiełków z pewnością stanie się cennym wsparciem. To zasługa witamin z grupy B oraz takich minerałów, jak cynk, fosfor, potas oraz siarka. A że kiełki koniczyny mają wspaniały smak, doprawione nimi sałatki, kanapki i twarożki z pewnością szybko zdobędą naszą sympatię.

nasiona koniczyny

TOP: Kiełki żyta

W kiełkach żyta nie brakuje cennych dla naszego organizmu składników. Obok witamin z grupy B, których niedobory są dla każdego z nas poważnym zagrożeniem, w świeżych kiełkach żyta znajdziemy spore ilości witaminy E – substancji, która rewelacyjnie sprawdza się w walce z wolnymi rodnikami. Znaleźć można w nich również sporo magnezu, potasu oraz żelaza, dzięki czemu stają się znacznie bardziej wartościowym składnikiem menu. Mocniejszy organizm, lepiej funkcjonujący układ nerwowy – oto korzyści, na jakie można liczyć dzięki włączeniu do menu tego dodatku.

TOP: Kiełki lucerny

Po kiełki lucerny warto sięgać ze względu na ich wspaniały smak, dzięki któremu ich obecność uwzględniają nie tylko przepisy na sałatki i pasy kanapkowe, ale i te receptury, dzięki którym można przygotować pożywne sosy oraz dania mięsne. Dla kogo takie kiełki będą najlepszym wsparciem? Z pewnością mogą one świetnie sprawdzić się w diecie kobiet oczekujących na dziecko oraz w menu tych pań, które chcą w naturalny sposób złagodzić dolegliwości towarzyszące menopauzie.

kiełki lucerny

TOP: Kiełki pszenicy

Chrupiące kiełki pszenicy to nie tylko smaczny dodatek do kanapek i sałatek, ale i źródło cennych dla zdrowia składników odżywczych. Podobnie jak i inne kiełki, tak i w przypadku pszenicy cennym skarbem są spore ilości witamin z grupy B. W świeżych kiełkach pszenicy można też znaleźć spore ilości jodu oraz krzemu. Cynk, siarka i żelazo to kolejne składniki, które decydują o ogromnej wartości odżywczej tych kiełków. Dzięki koenzymowi Q10 są one chętnie uwzględniane i przez te osoby, które chcą zadbać o swój wygląd i skutecznie chronić się przed procesem starzenia się organizmu.

kiełki pszenicy

TOP: Kiełki fasoli mung

Kiełki fasoli mung stanowią cenny składnik diety dla tych osób, które chętnie sięgają po przepisy na orientalne potrawy. Dzięki ogromnej wartości odżywczej, kiełki te pozwolą nam nie tylko wprowadzić nieco urozmaicenia w swym menu, ale i zadbać o zdrowie. Są one rewelacyjnym źródłem witamin z grupy B, można w nich też znaleźć sporo witamin: A, C oraz K. Kiełki fasoli mung mogą nam też dostarczyć wielu składników mineralnych, takich jak: siarka, potas, cynk czy żelazo.

kiełki fasoli mung

TOP: Kiełki brokuła

Świeże kiełki brokuła mogą okazać się dla każdego z nas cennym wsparciem w walce z wolnymi rodnikami. Ochrona przed nowotworami nie jest jedynym powodem, dla którego warto docenić ten dar natury. Kiełki brokuła to wspaniałe źródło wielu cennych dla naszego zdrowia witamin, takich jak witaminy z grupy B, oraz minerałów, w gronie których pojawiają się m. in.: magnez, fosfor oraz żelazo.

kiełki brokuła

TOP: Kiełki soi

Kiełki soi stanowią cenny dodatek do wielu potraw azjatyckich, są jednocześnie wartościowym dodatkiem, dzięki któremu można rozwiązać sporo problemów ze zdrowiem. Przepisy na dania warzywne i sosy, w których świeże kiełki soi będą się pojawiały jako jeden z głównych dodatków, mogą okazać się wspaniałym wsparciem dla tych osób, które borykają się z zaburzeniami hormonalnymi. Jako rewelacyjne źródło fitoestrogenów, stanowią one ważny składnik w diecie kobiet walczących z dolegliwościami towarzyszącymi menopauzie.

TOP: Kiełki soczewicy

Kiełki soczewicy, ze względu na zawartość sporej ilości witaminy C, mogą się okazać rewelacyjnym wsparciem dla naszego układu immunologicznego. Zdrowa dieta, w której będą się one pojawiały regularnie, uchroni nas również przed problemami związanymi z brakiem odpowiednich ilości witamin z grupy B w diecie (a w szczególności przed niedoborami kwasu foliowego). Po kiełki te warto sięgać ze względu na fakt, iż odgrywają one istotną rolę w profilaktyce takich chorób, jak nowotwory, cukrzyca oraz miażdżyca.

kiełki soczewicy

TOP: Kiełki ciecierzycy

Ciecierzyca jest jednym z tych produktów, bez których zdrowa dieta obejść się nie może. Jak się okazuje, nie tylko jej ziarna, ale i kiełki, mają ogromną wartość odżywczą i rewelacyjny wpływ na nasze zdrowie. Dlaczego warto po nie sięgać? Bo są one rewelacyjnym źródłem potasu oraz cynku, nie brak w nich też witamin z grupy B. Dzięki kiełkom tym można ułatwić sobie również odchudzanie, gdyż ten dodatek zapewni nam na długo poczucie sytości, a tym samym – uchroni przed podjadaniem.

kiełki ciecierzycy

TOP: Kiełki rzeżuchy

Kiełki rzeżuchy cieszą się ogromną popularnością wśród miłośników zdrowej diety. Nic w tym dziwnego – świeże kiełki tej rośliny mają ogromną wartość odżywczą oraz rewelacyjny wpływ na nasze zdrowie. Dzięki licznym witaminom i składnikom mineralnym, wspierają one skutecznie nasz organizm. Świetnie sprawdzają się one jako dodatek do diet oczyszczających oraz odchudzających. Jak to możliwe? Wyjaśnienie jest proste – świeże kiełki rzeżuchy mają świetny wpływ na nasz metabolizm, dzięki czemu pomagają nam nie tylko w walce o zdrowie, ale i urodę.

Zdrowa dieta powinna uwzględniać obecność różnorodnych produktów spożywczych. Im wcześniej pojawią się w niej świeże kiełki, tym lepiej dla nas i naszego zdrowia.

Jak wyhodować kiełki?

Żeby cieszyć się wspaniałym smakiem kiełków, zainwestować należy w nasiona dobrej jakości, bez chemicznych ulepszaczy. Zapłacimy kilka złotych więcej, ale efekt będzie niewymierny. Podczas hodowania należy zapewnić nasionom odpowiednie warunki, a więc najlepiej kiełkownicę ustaw w pomieszczeniu normalnie wietrzonym i w temperaturze pokojowej, w jasnym miejscu, ale nie bezpośrednio na słońcu. Nie stawiaj naczynia nad kaloryferem, bo wysuszy kiełki.

  • METODA SŁOIKOWA

Nasiona należy najpierw wymoczyć. Drobniejsze przez 3, 4 godziny a większe nawet 7 godzin. Tak przygotowane wsypujemy do słoika (należy go wcześniej wyparzyć). Zamiast nakrętki, wylot szczelnie obwiązujemy gazą. Kilka razy dziennie zalewamy nasiona wodą (bez zdejmowania gazy) a następnie ją wylewamy. Pamiętać trzeba, żeby nasze przyszłe kiełki nie pływały w stojącej wodzie. Mają być jedynie nawilżone (to zapobiegnie powstawaniu pleśni). Po około 3, 4 dniach będą gotowe do spożycia.

Jakie kiełki hodować w kiełkownicy słoikowej?

  • rzodkiewki
  • rzodkwi czarnej
  • kozieradki
  • brokuła
  • lucerny
  • słonecznika
  • soczewicy
  • kalarepy
  • kapusty
  • fasoli Mung i Adzuki
  • cebuli
  • groszku cukrowego
  • młodego jęczmienia

Do kiełkownicy słoikowej nie nadają się natomiast nasiona wytwarzające kleiste substancje (kiełki rzeżuchy, gorczycy, bazylii i rukoli), które mogłyby zatkać sitko kiełkownicy, utrudniając tym samym odprowadzanie wody i wentylację. Jak zatem hodować kiełki rukoli, bazylii, rzeżuchy i gorczycy? W otwartej kiełkownicy miseczkowej

  • KIEŁKOWNICA POZIOMOWA

Dzięki wielopoziomowej kiełkownicy z powodzeniem wyhodujemy kilka rodzajów kiełków jednocześnie. Pamiętać należy, że nasiona trzeba regularnie skrapiać wodą.

  • KIEŁKI NA TALERZU

Zadanie znane już z przedszkola - samodzielnie wyhodować rzeżuchę. Proste i szybkie! Wystarczy płaski talerz, trochę waty lub ligniny i nasiona (pamiętajcie, żeby przepłukać je wcześniej wodą). Watę umieszczamy na talerzu i zwilżamy wodą. Na to rozsypujemy nasze nasiona i czekamy, aż zaczną kiełkować.

  • Jak rozpoznać, że kiełki są gotowe? Powinny odpaść z nich łuski nasienne, wykształcić się łodyżki i minimum dwa listki.
  • Jak przechowywać gotowe kiełki? Najlepiej poza lodówką, z uwagi na to, że nadal rosną. Przepłukuj je nadal, zapewnij dostęp powietrza i temperaturę pokojową.
  • Między korzeniami niektórych gatunków nasion (np. lucerny, rzeżuchy, soi, gorczycy, pszenicy) tworzą się małe, białe włókienka, których nie wolno mylić z pleśnią.
Produkt dodany do listy życzeń

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.